Voeding voor je hersenen!

Onze hersenen hebben, om optimaal te kunnen presteren, zuurstof, vocht en energie nodig. Zuurstof haal je uit de lucht, vocht uit drinken en eten en energie uit voeding. Je kunt je wellicht voorstellen dat je eet- en drinkgewoonten direct invloed hebben op je hersenen.

De voordelen van een goed voedingspatroon zorgen niet alleen voor een gezond lichaam, maar hebben ook een invloed op je hersenen en geest.

 

 

Een verkeerd voedingspatroon zorgt voor slechte concentratie, middagdipjes en een minder goed geheugen, zowel op de korte als lange termijn. Niet alleen verkeerd eten, maar ook te weinig eten heeft invloed.

Om je hersenen actief en alert te houden is het goed je dag te beginnen met een stevig ontbijt. Regelmatig eten, ongeveer iedere 4 uur en niet te veel in een keer. Te veel suiker en vet hebben een slechte invloed op je concentratie en alertheid.

Zorg bij elke maaltijd voor een portie groente, volkoren granen, wat vet, fruit en vocht. Zo heb je de meeste kans alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

 

Weetje

Studentenhaver komt niet zomaar aan haar benaming. De pinda’s die erin zitten bevatten een stofje dat goed is voor je hersenen, dit helpt je bij het studeren en werken. Eet dus regelmatig een paar pinda’s om je bovenkamer scherp te houden.

 

Brain food. Wat is goed om te eten voor lichaam en geest?

Groente en fruit

Vitamines en mineralen zijn essentieel voor je hersencellen. Eet minimaal 250 gram groente of zelfs tot 400 gram per dag. Vul dit aan met 2 stuks fruit en je weet dat de basis goed zit.

 

Vocht

Drink minimaal 1,5 a 2 liter vocht per dag. Koffie en zwarte thee vallen hier ook onder, deze bevatten echter veel cafeïne welke met mate gezond is. Houd het dan ook op maximaal 4 kopjes per dag. Drink verder kruidenthee of water. Frisdranken hebben suiker of zoetstoffen welke minder gezond voor ons zijn.

Alcohol telt niet mee bij het te drinken vocht. Alcohol zorgt ervoor dat je juist meer vocht nodig hebt. Beperk je alcohol inname dan ook tot maximaal 1 a 2 glazen per dag.

 

Vet

Eet bij elke maaltijd een kleine portie vet, zoals boter op brood, olijfolie als saladedressing of om in te bakken. Maar ook avocado, noten en zaden bevatten zeer goede en essentiële vetten die dagelijks in kleine hoeveelheden op het menu horen.

 

Omega 3

Eet vette vis, tenminste 1 a 2 keer per week. Onder vette vissen vallen haring, makreel, zalm, tonijn en sardines. In vette vis zit omega 3 welke een positieve invloed op ons algehele immuunsysteem en hersenen hebben.

 

Eet zo min mogelijk wit brood en witte pasta, kies voor vezels

Witte pasta, wit brood en witte rijst worden door ons lichaam gezien als suiker. Het bevat weinig voedingsstoffen en geeft korte hoge energie pieken en dalen. Dit is slecht voor je hersenen en je humeur. Volkorenproducten zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta geven je hersenen goede energie. Gelukkig worden er steeds meer vezelrijke alternatieven aangeboden en is de keuze makkelijker te maken.

 

Snoep verstandig

Dat te veel suiker niet goed is voor je lichaam en geest weten we ondertussen. Het kost je lichaam heel veel energie en voedingsstoffen om deze suikers af te breken. Eet daarom als tussendoortje noten, groente, fruit of een volkorenboterham.

 

…en vergeet niet te bewegen

Buiten goed eten is beweging belangrijk om voldoende zuurstof te krijgen. Beweeg dagelijks tenminste 30 minuten. Maak wat vaker een lunchwandeling, neem de trap en de fiets.

Zorg goed voor jezelf en je geest, voor de korte en lange termijn!