Vitamine D, hoe zit het ook al weer?

De zon is lekker warm en maakt je vrolijk. Bovendien zorgen zonnestralen die op de blote huid schijnen voor de aanmaak van vitamine D in je lichaam. De enige vitamine die je lichaam zelf kan aanmaken! Regelmatig naar buiten gaan heeft dus meerdere goede redenen. Dagelijks ongeveer 15 minuten in de zon met gezicht en handen is al voldoende voor de aanmaak van vitamine D.

Vitamine D zit daarnaast ook in vette vis zoals haring, forel, makreel, zalm en tonijn. Medio juni wordt de eerste verse haring weer gevangen en zijn ze op hun lekkerst en overal te koop. De vitamine D uit vis is goed, maar onvoldoende voor je totale vitamine D behoefte. Naar buiten gaan is dus essentieel. Een goed excuus om een terrasje te pakken of even te lunchwandelen.

Wandelen is bovendien niet alleen goed voor je vitamine D, maar voor je hele lichaam. Je bloed begint weer te stromen, je hart te pompen, je spieren worden getraind. Al deze activiteiten hebben een positieve invloed op lichaam en geest. Je gaat dieper ademhalen, waardoor je meer zuurstof krijgt, wat weer goed voor je hersenen en bloed is. Enkel voordelen voor je dagelijkse wandeling. Tip: als je stevig doorloopt dan heeft je wandeling nog meer effect. Zet je beste beentje voor en gooi de versnelling iets hoger.

Vitamine D is een belangrijke vitamine voor diverse lichaamsfuncties waar wij in Nederland door de weinige zonuren en de winter een tekort aan hebben. Vitamine D heb je nodig voor stevige botten en tanden, een goede spierwerking en het versterkt je immuunsysteem. Ook is het belangrijk voor de opname van calcium uit je eten.

Verwen jezelf en ga dagelijks de zon in als deze schijnt. Zet wekelijks vette vis op je menu, paddenstoelen en eet een ei!