Verwen jezelf deze zomer!

Verwen jezelf deze zomer en maak je eigen gezonde, lekkere en snelle salade. Een salade wordt bestempeld als gezond en slank, maar dit is niet altijd waar.

Een kant-en-klare dressing en toppings als kaas kunnen van een salade een flinke caloriebom maken. Met name maaltijdsalades uit de supermarkt zitten vol calorieën, suiker en zout. Zelf een salade maken is gezonder en in een handomdraai gedaan.

Bijna alles combineert goed in een salade. Wees creatief en vul je salade met een mix van

  • Rauwkost: radijs, wortelrasp, venkel, selderij, spinazie, rauwe courgette
  • Groente: gegrilde paprika, artisjokharten, mais
  • Vis: tonijn, mosselen, garnalen, paling, makreel
  • Vlees: spekjes, gerookte kip, hamblokjes, chorizo, rauwe ham
  • Diversen: olijven, zongedroogde tomaat, kappertjes, kikkererwten, linzen, diverse bonen Zuivel: blauwe kaas, mozzarella, feta, blokjes kaas (gebruik niet te veel, ze bevatten veel calorieën)
  • Fruit: bramen, blauwe bessen, meloen, granaatappel, appel, ananas, perzik, aardbeien, gedroogd fruit
  • Garnering: noten en zaden als zonnebloem- en pompoenpitten, sesamzaad, amandelen en walnoten. Knip verse kruiden als peterselie, bieslook of selderij erover.

Maak de dressing zelf; dan weet je zeker dat je gezond eet!

Basisdressing

  • 1 eetlepel (balsamico)azijn
  • 3 eetlepels extra vierge olijfolie
  • 1 volle theelepel mosterd
  • 1 theelepel citroensap
  • beetje peper en zout

Meng bovenstaande ingrediënten in een schoon potje met deksel. Goed schudden en klaar is je dressing!
In de koelkast is de dressing nog weken houdbaar.
Je kunt de dressing makkelijk vermeerderen met altijd 1 deel azijn op 3 delen olie.
Voeg voor een slankere dressing een zelfde hoeveelheid magere yoghurt toe. Je kan de dressing dan voor twee salades gebruiken.
Wees creatief, want ook met de dressing kan je volop variëren door andere olie- of azijnsoorten te gebruiken. Ook verse kruiden, vruchtensap en andere smaakmakers geven een verrassend accent aan je salade.

Zomertip
Salades kun je goed meenemen voor een picknick of voor onderweg. Doe de dressing in een potje en voeg deze pas aan de salade toe op het moment dat je hem gaat eten. Zo blijft de sla lekker knapperig.