Move up, belang van bewegen

Bewegen maakt gezond!
Bewegen maken je spieren sterk, waaronder je hartspier. Dat is al een zeer goede reden om dagelijks je beste beentje voor te zetten.
Het wordt tegenwoordig ook wel gezegd, ‘zitten is het nieuwe roken’. Daar bedoelen we mee dat we in Nederland veel te weinig bewegen en veel te lang achter ons bureau zitten zonder onze benen te strekken. Niet bewegen zorgt voor diverse lichamelijke kwalen, net als roken dat doet. Vandaar dat ze het gezegde gebruiken dat zitten net zo ongezond als roken is.


Bewegen laat je bloed stromen en je hart pompen. Stevig wandelen, of sporten zorgt ook nog voor de opbouw van meer spieren en spieren houden je lichaam gezond. Tevens zorgt bewegen voor sterke botten.
Buiten de lichamelijke voordelen heeft bewegen meer voordelen. Het houdt je geest gezond. Bewegen laat je letterlijk en figuurlijk uitwaaien. Bewegen ontspant en dat hebben we best nodig is deze stressvolle en drukke maatschappij. En daarnaast zorgt bewegen ervoor dat je beter slaapt. Bewegen maakt je fit. Als je fit voelt, ben je beter bestemd tegen stress en heb je een sterker immuunsysteem. Als je dan ook nog eens buiten beweegt, krijg je daglicht waarvan je lichaam vitamine D aanmaakt. Een zeer belangrijke vitamine om gezond te zijn.

Allemaal voordelen om regelmatig te bewegen. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn voor jong en oud hele goede manieren om aan je beweging te komen. Ze zijn het minst zwaar voor je lichaam. Zorg wel dat je ritme net wat hoger ligt dan normaal, zodat je ademhaling wat sneller wordt. Zo bouw je spieren en conditie op en dat is nodig voor een optimaal resultaat.

Maar ook schoonmaken en stofzuigen valt onder je dagelijkse workout. Ook hier geldt, werk net is sneller dan je normaal zou dan, zodat je je hartslag verhoogd. Zo heb je twee vliegen in een klap. Dansen is een heerlijke workout. Je kan dit gewoon in je woonkamer doen, stiekem alleen op lekkere muziek of met je hele gezin. Dit zorgt ook nog voor een stukje plezier.

Ruim tijd in voor bewegen in je agenda. Zoek naar een manier die bij je past! Zoek een beweeg maatje, als dit je stimuleert daadwerkelijk te bewegen. Heb plezier aan bewegen, het komt je gezondheid ten goede.