Vorige maand: Tomaat

Tomaat is een typische zomergroente! Al kun je tomaten tegenwoordige het hele jaar door kopen in Nederland. Oorspronkelijk groeien tomaten alleen in de zomer. En dat is met een reden: tomaten beschermen je huid tegen de schadelijke UV straling van de zon. En de zon schijnt tenslotte het meest in de zomer. Dit betekent overigens niet dat je geen zonnebrand hoeft te gebruiken.

Rauw of gekookt. Wat is gezonder?

Tomaat zit boordevol vitamine C, zink, ijzer en calcium. Het is een super gezonde groente met name door het antioxidant Lycopeen, dat beter door je lichaam wordt opgenomen door opwarming. Eet dan ook wekelijks warme of eerder verwarmde tomaten. Tomaten uit blik vallen hier ook onder, omdat deze verwarmd zijn alvorens ze verblikt worden. Eet daar dan ook altijd iets met een vetje bij eet, zoals olijfolie. Omdat je lichaam het dan optimaal kan opnemen. Niet voor niets schenken de Italianen dus over al hun gerechten olijfolie. Het merendeel van hun gerechten heeft een ingrediënt met tomaat. Daarnaast is tomaat en olijfolie ook nog een goede smaakcombinatie, win-win dus.

Overig groente en fruit met een rode tint, zoals wortelen, rode paprika, papaya’s en watermeloen bevatten ook veel Lycopeen. Koude rode groente en fruit bevatten veel minder Lycopeen. Dus wil je de voordelen eruit halen, warm ze dan op!

Is ketchup dan ook zo gezond?

Ja en nee. Ketchup is inderdaad gemaakt van tomaten en bevat Lycopeen. Ketchup bevat echter ook heel veel suiker: gemiddeld maar liefst 45 klontjes suiker per fles! En te veel suiker is niet goed voor je, dat weten we allemaal. Maak zelf eens ketchup zonder suiker, dat is niet zo moeilijk en wél gezond.

Ingeblikte tomaten en tomatenpuree gezond?

Jazeker! Puree is gemaakt van gekookte, dus verwarmde, geconcentreerde tomaten. Puree bestaat uit niets anders dan tomaat, is ook nog eens verwarmd en daarmee zeker gezond.

Tomaten uit blik zijn net zo gezond als verse tomaten. Gebruik een blik gepelde tomaten als basis voor een soep, pastasaus of in de lasagne.

Goede combinaties

Tomaat is eigenlijk een allemansvriend. Zowel gekookt als rauw past hij bijna bij alles. Goed in combinatie met bijna alle soorten zomergroenten zoals courgette, aubergine, paprika, broccoli, bloemkool en bonen. Alle soorten vlees en vis, alle soorten kaas en eigenlijk ook bij alle kruiden. Typische tomaatkruiden zijn tijm, oregano, basilicum en rozemarijn. Wat een fantastische groente is tomaat toch: super gezond, goedkoop en makkelijk te combineren!

Doe er je voordeel mee, en zet deze heerlijke groente van Hollandse bodem zeer regelmatig op je menu!

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks de lekkerste recepten!

Know Your Food helpt je bij het kiezen van een gezonde maaltijd! Makkelijke recepten en tips om het leven nog wat leuker en gezonder te maken.

Recept bananen dessert Recept bananen groente smoothie