Vorige maand: Sla

Aan de sla deze zomer!

Sla is een verzamelnaam voor bladgroenten die rauw worden gegeten. Er zijn vele soorten, waarmee je volop kan variëren. Sla is slank, gezond en nog lekker ook! Rauw in een salade, maar ook gegrild of kort gewokt smaakt sla heerlijk! Doe sla op je brood, door de pasta of in de soep. Niets is zo gemakkelijk en veelzijdig als deze groene blaadjes. Sla bestaat voor 95% uit water, maar bevat daarnaast veel vezels en diverse andere voedingsstoffen.

Sla kun je geplukt en gewassen in zakken kopen, of nog aan de krop. Er bestaan vele soorten sla, zelfs rode en paarse, de radicchio en de lollo rosso. Deze bevatten extra veel antioxidanten.

Een slasoort die we steeds vaker in onze keuken zien, is de pittige rucola. En terecht, want de licht mosterd- en nootachtige smaak van de blaadjes geeft pit aan je gerecht. En daarnaast zien de kleine blaadjes er ook nog heel mooi uit. Handig om gerechten mee te garneren!

Maaltijdsalades

Een salade eet je meestal koud of lauw en bestaat uit diverse ingrediënten die door elkaar gemengd zijn. Salades zijn ideaal voor warme dagen of als je minder trek hebt. Maar ook om mee te nemen naar kantoor of als picknick. Voeg de dressing wel pas net voor het opdienen toe, anders kunnen de ingrediënten slap worden.

Een maaltijdsalade is heerlijk met alle soorten sla. Meng de sla van je keuze met quinoa, rijst, volkorenpasta of aardappelpartjes in de schil. Voeg rauwkost of gekookte groente als smaakmakers, kleur en vulling toe. Het is ook lekker en extra gezond om bonen en kikkererwten uit blik erdoor te doen, dit zorgt voor de nodige proteïnen. Voeg voor een bite en gezonde twist sesamzaad, zonnebloem- of pompoenpitjes toe. Maak de salade af met fijngeknipte kruiden zoals peterselie en bieslook. Een lust voor het oog en een gezonde dosis vitamines voor je lichaam!

Home-made dressing

Kant-en-klare dressing bevat veel suiker en andere onnodige toevoegingen. Een zelfgemaakte dressing blijft in de koelkast wekenlang goed en is gemakkelijk gemaakt. Meng in een potje met deksel 3 delen olijfolie met 1 deel (balsamico) azijn. Voeg een eetlepel mosterd, honing en citroensap toe. Schud het potje en proef. Varieer met de dressing door verschillende soorten olie, azijn en mosterd soorten toe te voegen. Bewaar je dressing eens met takjes verse kruiden erin, nog meer smaak!

Eet een salade altijd met een beetje olijfolie (verwerkt in de dressing!). Het vet van de olie zorgt er namelijk voor dat de vitamines in de salade beter door je lichaam worden opgenomen.

Brood met sla

Recept 1

Beleg je brood met een laagje humus, een plak oude kaas, rucola en alfalfa.

Recept 2

Vul een maïsbol met pittig gekruid gehakt, radicchio, veldsla, plakjes tomaat, gegrilde paprika en maiskorrels.

Recept 3

Beleg een volkorenbroodje met pesto, carpaccio, veldsla, rucola, basilicumblaadjes en gebakken pijnboompitten.

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks de lekkerste recepten!

Know Your Food helpt je bij het kiezen van een gezonde maaltijd! Makkelijke recepten en tips om het leven nog wat leuker en gezonder te maken.

Recept bananen dessert Recept bananen groente smoothie