Gezond en lekker barbecueën!

Zwoele zomeravonden zorgen voor tradities als barbecueën. De geur van houtskool verspreidt zich door de buurt.

Maar een barbecue is meer dan vlees alleen. Wees deze zomer creatief en trakteer jezelf en je buurt op heerlijke, gezonde en verrassende gerechten.

Barbecueën ongezond?
In principe is barbecueën niet ongezond, maar er zijn dingen die het wel ongezonder kunnen maken.

  • Probeer de sausjes zoveel mogelijk te laten staan of maak zelf sausjes op basis van yoghurt met knoflook en verse kruiden.
  • Zorg dat je gerechten niet zwart verkleuren. Het aangebrande zwarte deel is ongezond om op te eten, snijd het ervan af.
  • Let op dat je vlees en vis niet bederft. Haal het daarom pas kort voor gebruik uit de koelkast.
  • Bak kip en varkensvlees door en door gaar.

Gezond en slank genieten
Maak pakketjes van aluminiumfolie en vul deze met gesneden groente en/of vis. Gril voor 10 à 15 minuten.

  • prei, wortel, mosterd en citroensap met stukje kabeljauw erop.
  • paprika, cherrytomaatjes, courgette met theelepel pesto.
  • paddenstoelen, prei en rode ui met eetlepel roomkaas.

Gezond dessert?
Maak fruitpakketjes in aluminiumfolie en gril deze 15 minuten op de barbecue:

  • halve perzik met honing, verse munt en kaneel
  • banaan met chocolade en geschaafde amandelen

Of gril stukken watermeloen. Ook lekker als voorgerecht met feta of garnalen.

Gril groente
Groene asperges, courgette, aubergine, paprika, venkel en pompoen parten zijn allemaal heerlijk op de barbecue! Smeer de groenten van te voren in met olijfolie, dan plakken ze niet vast aan het rooster.

Lekker drankje bij de barbecue
Een lekker drankje bij de barbecue is sangria. Meng rode wijn, sinaasappelsap, een paar uitgeperste citroenen, stukjes vers fruit en ijsblokjes. Serveer in grote kannen. Je kunt de sangria ook alcoholvrij maken door druivensap te gebruiken in plaats van rode wijn.

Geniet van heerlijk eten op zomerse avonden!